تعریف مهارت‌های نرم، مهارت های فردی، مهارت های مدیریتی

به نظرم برای درک اهمیت مهارت‌های نرم لازم است تا پیش‌تر، تعریف خوبی از آن داشته باشیم.

مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم ویژگی‌های شخصی هستند که او را قادر می‌سازد تا با دیگران به شیوه‌ای مؤثر و هماهنگ ارتباط برقرار کند. در فرهنگ ویکی‌پدیا مهارت‌های نرم بدین‌صورت تعریف ‌شده است: مهارت‌های نرم ترکیبی از مهارت‌های مردمی، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، ویژگی‌های شخصیتی، نگرش‌ها، مشخصه‌های حرفه‌ای و شغلی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی است که در کنار سایر ویژگی‌ها، فرد را قادر می‌سازد تا محیط اطراف خود را هدایت نموده، با دیگران به خوبی کارکند، عملکرد بهتری داشته باشد و در تکمیل مهارت‌های سخت، باعث شود تا به اهداف خود دست پیدا کند.

در فرهنگ کالینز نیز واژه مهارت‌های نرم به این صورت تعریف‌شده است: ویژگی‌های مطلوب برای یک شکل استخدامی معین که به دانش اکتسابی بستگی ندارد. این ویژگی‌ها احساسات مشترک، توانایی تعامل با دیگران و نگرش مثبت انعطاف‌پذیر را شامل می‌شود.

مهارت‌های نرم در سازمان

مهارت‌های نرم افراد در سازمان، بخش مهمی از مشارکت فردی وی در موفقیت یک سازمان را رقم می‌زند. بررسی سازمان‌هایی که با مشتریان حضوری سر و کار دارند نشان می‌دهد مؤسساتی که برای توسعه این مهارت‌ها اقداماتی انجام داده‌اند به‌طورکلی موفق‌تر از سایرین هستند. آموزش یا پاداش عادات یا ویژگی‌های فردی چون وجدان کاری و قابل‌اتکا بودن در یک سازمان، می‌تواند به بازگشت سرمایه بسیار قابل‌ملاحظه‌ای بینجامد. مطالعات موسسه تحقیقاتی استنفورد و بنیاد کارنگی- ملون روی مدیران عامل ۵۰۰ شرکت برتر مجله فورچون نشان داد که ۷۵% موفقیت بلندمدت در مشاغل از مهارت‌های نرم و تنها ۲۵% آن از مهارت‌های سخت (مهارت های فنی و تخصصی) به دست آمده است (۲۰۰۸ Sinha)؛ بنابراین مهارت‌های نرم به‌اندازه مهارت‌های فنی/ شناختی اهمیت دارند (۱۹۹۸zehr, ; 2009John,).