پيشنهادهايي براي بهبود وضعيت مدارس و برخي پيشنهادات ديگر

نویسنده: عبدالله رحیمیان

1.      به مانند سالهاي گذشته پيشنهاد خود را مبني بر تشكيل جلسه با حضور معلمين بومي ، نمايندگان خيرين ، اعضاي شورا ، امام جمعه و والدين دانش آموزاني كه تمكن مالي دارند جهت بررسي مشكلات مدارس و دانش آموزان ارائه مي دهيم.  

2.      شناسايي دانش آموزان خواهر و برادر مستعد مقاطع سوم راهنمايي و اول دبيرستان و ثبت نام آنها در مدارس شبانه روزي ممتاز سطح روستا و شهرهاي ديگر كه اين امر مستلزم تامين نظر والدين دانش آموزان خواهر و همچنين تامين مالي دانش آموزان مستعد، اما ضعيف از نظر مالي مي باشد كه اين امر مي تواند از طريق بخش دانش آموزي كميته فرهنگي پيگيري شود. همچنين پايش دانش آموزان اعزامي از نظر پيشرفت تحصيلي در هرسال توسط بخش دانش آموزي كميته فرهنگي و تشويق و ترغيب آنها از طريق دادن هدايا و رفع مشكلات آنها .

3.      تامين معلم موردنياز مدارس از بين معلمين با تجربه و با سابقه در دروس پايه مثل رياضي ، فيزيك ، شيمي و زيست(مقطع دبيرستان) و علوم و رياضي(مقطع راهنمايي) كه در سالهاي قبل در مدارس عمادده تدريس مي كردند كه اين خود مستلزم تامين مالي آنها ، تامين مسكن و امكانات رفاهي آنها ، تامين سرويس رفت و برگشت(در صورتيكه مسير آنها نزديك مي باشد) كه تامين اين امكانات منوط به برگزاري جلسه فوق(بند 1) مي باشد.

4.      در خصوص دانش آموزان مستعد خواهر و برادر مقطع پنجم ابتدايي علاوه بر برگزاري كلاس آمادگي آزمون مدارس نمونه براي آنها بايد از تجربيات والدين دانش آموزان پذيرفته شده در سالهاي قبل(آقايان اميري و رحيميان)  استفاده كرد. زيرا تلاشهاي آنها در رفع اشكال درسي فرزندانشان و يادآوري و مرور نكات مهم دروس قبل از امتحان، نقش بسيار موثري در قبولي آنها داشته است.

5.      جهت تامين نيروي انساني بومي از طريق فرستادن دانش آموزان به دانشگاه ، با توجه به فضاي نامطلوب درس خواندن در سطح روستا و همچنين مدارس روستا , بطور قطع و يقين در دانشگاههاي دولتي پذيرفته نخواهند شد و با وجود استعداد خوب بسياري از دانش آموزان مي توان با تامين مالي دانش آموزان مستعد اما ضعيف از نظر مالي و هدايت و مشاوره دانش آموزان متمكن جهت تحصيل در دانشگاههاي آزاد و علمي- كاربردي كه از نظر علمي در حد قابل قبول مي باشد در جهت رفع اين مشكل اقدام كرد.  

6.       دعوت از مشاورين تحصيلي خبره سطح شهر هر يك ماه يكبار جهت صحبت با دانش آموزان و دبيران و رفع مشكلات تحصيلي آنها. اين مورد بخصوص براي دانش آموزان پشت كنكوري ضروريتر بوده كه بايد از تابستان آينده، دعوت از مشاورين جهت برنامه ريزي براي اين دانش آموزان انجام گيرد كه بنده مي توانم جهت رفع اين نقيصه و به منظور هماهنگي با مشاورين همكاري لازم را بخش دانش آموزي داشته باشم.

7.      پيگيري مجدانه گرفتن سهميه خاص بخش صحراي باغ براي مدارس نمونه و مراكز تربيت معلم و دانشگاه علوم پزشكي توسط بخش دانش آموزي كميته فرهنگي.

8.      در خصوص نشريه طلوع صحراي باغ كه قرار بود به عنوان ويژه نامه عصر اوز منتشر شود اما تاكنون به علت برخي مشكلات مثل عدم برنامه ريزي درست مطابق با امكانات موجود جامعه و نبود هماهنگي بين اعضا و نبود اساسنامه منتشر نشده است. شايد در جامعه اي كه در زمينه نوشتن و مطالعه و همچنين امكانات سخت افزاري و نيروي انساني كارآمد در اين زمينه ضعيف مي باشد، انتشار يك نشريه در يك حجم حداقل 8 صفحه بزرگ روزنامه و آن هم با اندازه قلم 12 كاري غيرممكن باشد اما اگر در حد نشريه پيك مشتاقان خور (در قالب مجله A4 ) و با مجوز موقت از اداره فرهنگ و ارشاد (همچنانكه نواي عماد و پيك مشتاقان داشت) و پيگيري جهت اخذ مجوز دائمي آن با داشتن نيروهاي ليسانس در سطح جامعه انتشار يابد، هم توانسته ايم مطابق با داشته هايمان برنامه ريزي كنيم ، هم استقلال نشريه حفظ خواهد شد ، هم هزينه هاي انتشار كاهش مي يابد(در مقايسه با 500000 تومان كه براي يك ويژه نامه عصر اوز بايد پرداخت مي كرديم) و هم اعتماد نويسندگان را جلب كرده ايم. فكر مي كنم بايد با خودمان صادق باشيم ، جامعه اي كه به تعداد انگشت شمار تايپيست حرفه اي دارد و با حجم زياد كارهايشان فرصت كمتري براي تايپ مطالب نشريه حتي در قبال پرداخت حق الزحمه  دارند و همچنين تعداد كم نويسندگان و كمبود مطالعه در سطح جامعه و همچنين كمبود منابع مالي، آيا  مي تواند نشريه اي با اين حجم وسيع مطالب انتشار دهد يا اينكه بايد از كم و متناسب با امكانات شروع كرد و براساس يك برنامه تدريجي به هدفمان كه همان انتشار نشريه اي وزين و تاثير گذار در سطح منطقه و شهرستان مي باشد برسيم؟ و اين ضرب المثل « سنگ بزرگ نشانه نزدنه » را فراموش نكنيم.